Σάββατο, 24 Σεπτεμβρίου 2016

"Το μάθημα των Θρησκευτικών σε κρίση" - Η Ημερίδα στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο της Βέροιας

Ρεπορτάζ από το Faretra.info



Ημερίδα στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο της Βέροιας
Συνδιοργανωτές η Μητρόπολη, η Ένωση Θεολόγων Ημαθίας, η ΠΕΘ και η«Ενωμένη Ρωμιοσύνη»
Την προσχεδιασμένη, από πλευράς κυβέρνησης,  αποδόμηση του μαθήματος των θρησκευτικών, όσον αφορά την ταυτότητα, τον ορθόδοξο παιδαγωγικό του χαρακτήρα και προσανατολισμό και μέ ό, τι αυτό συνεπάγεται πνευματικά αλλά και δυνάμει κοινωνικά για τη μαθητική κοινότητα, κατήγγειλαν από κοινού  η Ένωση Θεολόγων Νομού Ημαθίας σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, την Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων και την «Ενωμένη Ρωμιοσύνη», στη σημερινή ημερίδα με τίτλο "Το μάθημα των Θρησκευτικών σε κρίση",  που συνδιοργάνωσαν οι παραπάνω και πραγματοποιήθηκε το πρωί στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο της πόλης.
 
Προσκεκλημένοι εισηγητές της συνδιοργάνωσης ήταν οι κ.κ. Δρ. Κωνσταντίνος Σπαλιώρας, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων(ΠΕΘ),  Π. Τσαγκάρης, Γενικός Γραμματέας της ΠΕΘ Ι.Κοτσάμπασης, Πρόεδρος της Ενωμένης Ρωμιοσύνης,  Ηρακλής Ρεράκης, Καθηγητής Παιδαγωγικής Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ., Δρ. Ιωάννης Φύκαρης, Επίκουρος Καθηγητής Διδακτικής Μεθοδολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Φανή Θεοδοσίου, Καθηγήτρια Θεολόγος του 1ου Γυμνασίου Νάουσας.
Την έναρξη της διαδικασίας κήρυξε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας κ.κ. Παντελεήμων με την καθιερωμένη προσευχή.
Οι εισηγητές παρατήρησαν ότι η αποδόμηση του μαθήματος των θρησκευτικών ισοδυναμεί με την βέβαιη αποδόμηση της ελληνικής κοινωνίας που ήδη πάσχει από έλλειψη φραγμών, αξιών και προτύπων, στην οποία δεσπόζει ο παραλογισμός του... να θεωρείται το φως σκότος και αντιστρόφως.
Ειδικότερα έκαναν εκτενή λόγο για μεθοδική προσπάθεια από χρόνια, που σήμερα κορυφώνεται με το πακέτο των νεοτεριστικών κατευθύνσεων του Υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη και των συνεργατών του, για μια εκ βάθρων αλλαγή του διδακτικού χαρακτήρα του μαθήματος με την  αποχριστιανοποίηση ή σωστότερα απο – ορθοδοξοποίηση του, σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα, αρχής γενομένης από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, με στόχο τη μετατροπή του σε εργαλείο αλλοίωσης της θρησκευτικής συνείδησης και εντέλει σύγχυσης των μαθητών από τις τρυφερές ακόμα ηλικίες, (φυσιολογική η ανυπαρξία κριτικής ικανότητας και υπαρξιακής αυτοσυνηδεισίας) εισάγοντάς τους ανεμπόδιστα στο πνεύμα της Νεοεποχίτικης πανθρησκείας και του συγκρητισμού(κράμα των θρησκειών), έχοντας ως συνέπεια να μην μπορούν ξεκάθαρα να διαμορφώσουν θρησκευτική συνείδηση.
Και όλα αυτά, όπως υπογράμμισαν ομόφωνα οι ομιλητές, με την πρόφαση της πάταξης του κατηχητισμού στο νέο εκπαιδευτικό μοντέλο που πρεσβεύει η ομάδα του κ. Φίλη, σύμφωνα με το οποίο απαιτείται να πάψει το μάθημα των θρησκευτικών να είναι ομολογιακό, όπως από ετών χαρακτηρίζεται και να μετασχηματιστεί προσχηματικά σε πολυπολιτισμικό - θρησκειολογικό, προβάλλοντας ισότιμα όλα τα δόγματα και τις θρησκευτικές παραδόσεις ως ακέραιες αλήθειες ή ως κομμάτια μιας ενιαίας αλήθειας, παραβλέποντας τις Καινοδιαθηκικές διατυπώσεις που αφορούν στο πρόσωπο  του Ιησού Χριστού: «Εγώ ειμί η Οδός η Αλήθεια και η Ζωή...».
 
Χριστιανισμός,Βουδισμός, Ιουδαϊσμός, Ισλάμ, Ινδουισμός κ.ο.κ. παρουσιάζονται πλέον ως ισότιμες και παράλληλες οδοί υγειούς θρησκευτικότας που οδηγούν στην σωτηρία,  κάτι που οι ομιλητές χαρακτήρισαν ως απάτη και ανεντιμότητα που αγγίζει τα όρια ενός ιδιότυπου προσηλυτισμού, αφού η συγκεκριμένη εκπαιδευτική πολιτική λειτουργεί ως άλλος οδοστρωτήρας που ισοπεδώνει και ομογενοποιεί πολλά και διαφορετικά «πιστεύω», ασύμβατα μεταξύ τους.
Μια πολιτική, όπως επεσήμαναν,  χωρίς κανέναν σεβασμό απέναντι στην πλειονότητα (πληθυσμιακά τουλάχιστον) των βαπτισμένων Χριστιανών Ορθοδόξων Ελλήνων μαθητών που έχουν και αυτοί, όπως και η μειονότητα των ετεροδόξων και αλλοθρήσκων στη χώρα μας (βλπ τι ισχύει σε κάθε ευρωπαϊκό σχολείο) το δικαίωμα στην εκμάθηση της πίστης και παράδοσης των γονιών και των παππούδων τους, από τους καθ’ ύλην εκπαιδευτικούς της ιδίας με αυτήν των αντίστοιχων  μαθητών  πίστης.
 
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ κ. ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ

Ο Σεβασμιώτατος καλωσόρισε τους προσκεκλημένους, στο χαιρετισμό του, χαρακτηρίζοντας ως απαράδεκτα και επικίνδυνα τα νέα εκπαιδευτικά προγράμματα, ικανά να προκαλέσουν σοβαρές ρήξεις σε κοινωνία και Εκκλησία και θεώρησε το θέμα της κρίσης του μαθήτος μείζον για όλη τη χώρα.
Στήριξε ανοιχτά τις θέσεις του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου κατά της νεοφανούς πολιτικής του Υπουργείου, ενώ έκανε λόγο για την αναγκαιότητα της παραδοσιακής θρησκευτικής αγωγής με αντικείμενο την ορθόδοξη εμπειρία που διαφυλλάττει την εθνική μας συνοχή και εγγυάται, όπως είπε, την ολοκλήρωση της ψυχοπνευματικής προσωπικότητας των μαθητών.
Ναι στην επιστημονική πληροφόρηση των μαθητών περί των θρησκευμάτων αλλά όχι στην ισοπέδωση της αλήθειας, στο όνομα μιας επιδιωκόμενης πανθρησκειακής αποδοχής, είναι η σύνοψη των λεγομένων του. «Πρόκειται για ένα μάθημα που εμποδίζει τη συνάντηση και τη σχέση του μαθητή με τον Θεό», παρατήρησε.
 
ΑΝ. ΖΑΜΠΕΛΑΚΗΣ – ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΗΜΑΘΙΑΣ
Με τη σειρά του ο κ. Ζαμπελάκης σημείωσε μεταξύ άλλων ότι το ζήτημα προσλαμβάνει πλέον πανεθνικές διαστάσεις προβληματισμού καθώς στόχος των νέων προγραμμάτων είναι η απομείωση και διάβρωση της θρησκευτικής και εθνικής ταυτότητας της εκαπιδευτικής κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας γενικότερα. «Τα προγράμματα επιβλήθηκαν από μια ισχνη μειοψηφία ανθρώπων , περιφρονώντας τόσο την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας, όσο και την ΠΕΘ στις αποφάσεις τους», επεσήμανε και συμπλήρωσε ότι η εμμονή των κυβερνώντων για την δήθεν απάλειψη του κατηχητικού και ομολογιακού χαρακτήρα του μαθήματος ενέχει καθαρό δόλο. «Δεν λέμε όχι στην ποιοτική αναβάμιση του μαθήματος αλλά στην υποβάθμιση και την ισοπέδωση που επιχειρείται», τόνισε και απευθυνόμενος στον Μητροπολίτη κ.Παντελεήμονα ζήτησε από την Εκκλησία να ορθώσει το δέον ανάστημα.
 
Π. ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ
Χαιρετισμό απηύθυνε και ο Γενικός Γραμματέας της ΠΕΘ,
ο οποίος μεταξύ άλλων, με αφορμή και την αναφορά του στη σύνδεση της θρησκευτικότητας της Βέροιας με τον Απ. Παύλο, είπε ότι το αποστολικό μήνυμα της αλήθειας που διέδωσε ο πρωτοκορυφαίος των Αποστόλων στα πέρατα της οικουμένης, σήμερα καταπατείται άνομα και αντισυνταγματικά από την ομάδα του κ. Φίλη, προσπαθώντας να παρουσιάσουν και να καταστήσουν την Ελλάδα ως ουδετερόθρησκο κράτος.
 
Ι. ΚΟΤΣΑΜΠΑΣΗΣ
Ο Πρόεδρος της Ενωμένης Ρωμιοσύνης στο χαιρετισμό του μίλησε για κατάφορη αδικία και παραλογισμό που συνιστά το φαινόμενο αλλόδοξοι και αλλόθρησκοι να διδάσκονται την πίστη τους στην Ελλάδα και παντού και οι Ορθόδοξοι όχι.
«Σκοπός του Υπουργού είναι η σύγχυση των μαθητών», σημείωσε.
 
Η. ΡΕΡΑΚΗΣ
Ο κ.Ηρακλής Ρεράκης, στην εισήγησή του με θέμα «Τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα θρησκευτικά: Κατήχηση στην πολυθρησκεία, αποορθοδοξοποίηση, προσηλυτισμός και ανισονομία σε βάρος των ορθοδόξων μαθητών» υπογράμμισε ότι Σύνταγμα, νόμοι και νομολογίες θα πρέπει να καταρτώνται με υγιή κριτήρια και γνώμονα τις πραγματικές ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας και της κοινωνίας και υπεραμύνθηκε του αυτονόητου δικαιώματος των Ορθοδόξων μαθητών να διδάσκονται την πίστη τους, κάτι που όπως είπε κατοχυρώνει και προστατεύει πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ. Παρουσίασε στη συνέχεια διεξοδικά τις αρχές και τη δομή των αναλυτικών προγραμμάτων από το 2006 μέχρι σήμερα αποκαλύπτοντας ότι ο χαρακτήρας του μαθήματος δεν ήταν κατηχητικός με την εμμονική έννοια που θέλει να προσδώσει στον όρο ο Υπουργός και οι συν αυτώ αλλά υπήρξε πραγματικό εργαλείο καλλιέργειας και ολοκλήρωσης της προσωπικότητας των μαθητών, κάτι από σήμερα δε θα ισχύει.
Αντίθετα το κυβερνητικό εγχείρημα με τις αλλαγές επιχειρεί μια τεχνητή και επιφανειακή σύγκληση Χριστού και άλλων θρησκευμάτων που θα οδηγήσει σε εσφαλμένα επιστημονικά συμπεράσματα αλλά και σε ηθικές αλλοιώσεις. «Με την πολυθεϊα δεν απαξιώνεται μόνον η πίστη των ορθόδοξων μαθητών και των γονιών τους αλλά και οι πίστεις των αλλοθρήσκων μαθητών, αφού ο Υπουργός παρουσιάζει και αυτούς ως δυνάμει ουδετεροθρησκους ερευνητές», είπε συγκεκριμένα.
«Για ποιον Θεό μας μιλούν τα σύγχρονα προγράμματα;», διερωτήθηκε.
 
Ι. ΦΥΚΑΡΗΣ
Ο κ.Ιωάννης Φύκαρης, στην εισήγησή του με θέμα «Δομική προσέγγιση του νέου Αναλυτικού Προγράμματος του ΜτΘ στο Ελληνικό σχολείο: κοινωνικο-διδακτικοί προβληματισμοί και ερωτήματα», αποκάλυψε ότι ο Υπουργός και η ομάδα του δεν απάντησαν ποτέ στα ερωτήματα ποιες ανάγκες υπαγόρευσαν τόσο τη διαμόρφωση των προγραμμάτων αλλά και ποιές ευρύτερες κοινωνικές ανάγκες αυτά εξυπηρετουν, ενώ θεώρησε τραγική την κινδυνολογία, από πλευράς του κ. Φίλη, να υπάρξουν μελοντικές συγκρούσεις ορθοδόξων και αλλοθρήσκων εντός του ελληνικού σχολείου. «Η συντεταγμένη πολιτεία οφείλει να ακούει την κοινωνία και τις πραγματικές ανάγκες της πριν νομοθετήσει και πράξει οτιδήποτε», δήλωσε κατηγορηματικά. Καταδικάζοντας στη συνέχεια τους δόλιους στόχους μέσα από τις αλλαγές υπογράμμισε εμφατικά ότι άλλο η αποδοχή της ετερότητας και διαφορετικότητας, κάτι που διαπνέει αυτονοήτως την ορθόδοξη πίστη και ζωή και άλλο η κατάργηση του τι πραγματικά είσαι, για να συνυπάρχεις με τον άλλο.
 
Κ. ΣΠΑΛΙΩΡΑΣ
Ο κ. Κωνσταντίνος Σπαλιώρας, στην εισήγησή του με θέμα «Τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα σπουδών στο ΜτΘ και οι επιπτώσεις τους στη διδασκαλία και τη μάθηση», σημείωσε ότι τα νέα προγράμματα βρίθουν από διάφορα παραμύθια και σε αυτό το πνεύμα μίλησε παραβολικά μέσα από τον Αίσωπο αλλά και τον Μακρυγιάννη για την απαξίωση του μαθήματος, όπως αυτό μεταμορφώνεται από τον Υπουργό. «Κουφια καρύδια τα προγράμματα», είπε και έκανε λόγο για παλιά συνταγή που αποτελεί κακέκτυπο άγγλων θεωρητικών της θρησκειολογίας, χωρίς ωστόσο η κυβέρνηση να θέλει πραγματικά την θρησκειολογική πληροφόρηση.
Στην πραγματικότητα επιδιώκει τη σύχυση των μαθητών από την Δ’ Δημοτικού, όταν τους καλεί να γνωρίσουν προσευχές και λαυτρευτικά τυπικά όλων των θρησκευμάτων, εμποδίζοντας τους έτσι να διαμορφώσουν ορθόδοξη αυτοσυνειδησία, σε πολύ κρίσιμη ηλικία. «Θέλουν ένα ουδετερόθρησκο σχολείο που να ωθεί τους μαθητές σε ένα δικό τους αυτόνομο αξιακό και ηθικό σύστημα, αποσυνδεδεμένο από την εμπειρία του Χριστιανισμού», ήταν κάποια από τα λόγια του.
 
Φ. ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ
Τέλος η κ.Φανή Θεοδοσίου, στην εισήγησή της με θέμα «Η δοκιμή του νέου Αναλυτικού Προγράμματος σπουδών του ΜτΘ σε Πιλοτικό πρόγραμμα στο Γυμνάσιο και οι διδακτικές και παιδαγωγικές αποτιμήσεις του», αποκάλυψε μέσα από την προσωπική της εμπειρία ενασχόλησης με το πιλοτικό πρόγραμμα για 3 χρόνια, την έλλειψη παντελούς οργάνωσης, εγχειριδίων και υλικοτεχνικής υποδομής, κάτι που δυσκόλεψε αρκετά τόσο την ίδια και τους μαθητές.
Την  ημερίδα παρακολούθησε μεταξύ άλλων ο Προϊστάμενος της Α/Θμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας Δ. Διαμαντόπουλος,  πλήθος εκπαιδευτικών, κληρικών, Μοναχών, γονέων αλλά και μαθητών, οι οποίοι συμμετείχαν στο διάλογο με τους εισηγητές που ακολούθησε μετά το πέρας της διαδικασίας.
Πηγή: εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου